is het toegestaan een zwarte vuilnisbak op straat te houden?

Ik woon in bovenappartement zonder tuin. Onze zwarte vuilnisbak heeft altijd voor de deur gestaan. Nu klaagt een buurman sinds kort over stank, en hij wil dat we de bak binnenhouden. Dit gaat natuurlijk stank en vliegen binnen geven. Is hierover regelgeving? Mag ik de vuilnisbak op straat houden, of moet de huisbaas misschien een locatie verzorgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik woon ook op eenhoog zonder tuin.ik zet mijn bak op mijn balkon.onze gemeente heeft voor de bovenwoners kleine bakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak hem in ieder geval een keer schoon. Gebruik je wel vuilniszakken? Als deze goed dicht zitten kan je volgens mij geen last meer krijgen van de stank.

Antwoorden (3)

Je zult dat helemaal zelf moeten doen, dus zelf voor een opbergplaats zorgen.
De verhuurder heeft al voor een locatie gezorgd.
Je zou de vuilnisbak ook b.v. één keer in de maand schoon (laten) maken. dan heb je van stank en ongedierte geen last.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verhuurder heeft juist niet voor een locatie gezorgd, toen ik hier naartoe verhuisde stond de bak voor de voordeur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal geen schuurtje of berging?
Deelantwoorrd:

Een ding is zeker: een vuilnisbak mag je niet op straat houden, zul je kunnen afleiden uit de APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Er zijn gemeentes die voor het te vroeg buiten zetten van het vuilnis een bedrag van euro 90.- in rekening brengen.

Waar je de bak dan wel moet laten? In ieder geval niet op straat...
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er dan geen regelgeving dat de verhuurder hiervoor moet zorgen? Dit lijkt me eens van de basiszaken bij het huren van een huis. Ik geef toe, het is mijn schuld dat ik hier niet aan gedacht heb bij het huren.
In de meeste gemeenten is het pas om half 8 in de morgen toegestaan de bak buiten op straat te zetten. Je kunt gezamenlijk naar je huurbaas gaan en vragen of hier een oplossing voor gevonden kan worden (heb je geen schuur), kan je huurbaas geen oplossing treffen, dan kun je het nog voorleggen bij de gemeente (bij veel flatgebouwen zijn ondergrondse containers tegenwoordig), anders zit er niets anders op dan het zelf op te lossen. Dit kun je op de volgende manier doen:
Koop een hogedrukreiniger en spuit de bak iedere keer schoon als hij is geleegd, dan ben je van de stank af. Ook verkoopt de drogisterij en supermarkt een spray tegen de stank in de gft container, die kun je ook voor je grijze container gebruiken, de stank komt dan ook meestal door bedorven voedsel (restjes in verpakkingen). Dan kun je zonder stank de bak voor je deur laten staan.